zondag 12 oktober 2014

'1914': nieuwe visies

Na heel wat lectuur over het thema hield ik me de afgelopen drie dagen intens bezig met het schrijven van een artikel over de nieuwe boeken, die naar aanleiding van het uitbarsten van de Grote Oorlog in 2013/2014 verschenen. Nieuwe visies die allen beklemtonen dat iedere mogendheid van toen schuldig was aan het conflict, en niet alleen Duitsland. In de eerste plaats zette ik me vanzelfsprekend uiteen met het vooral in Duitsland ophefmakende boek De slaapwandelaars van de Australische historicus Christopher Clark. Bij onze oosterburen ging het boek al meer dan 250.000 maal over de toonbank. Daarnaast besteedde ik aandacht aan de boeken van Herfried Münkler, Margaret MacMillan, Sean McMeekin, Douglas Newton en Jörg Friedrich. Schitterende boeken van non-conformistische historici.
Het artikel zal in het laatste nummer van de lopende jaargang van Tekos verschijnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten